• Informatyka

          • O przedmiocie

          •                                                                                       

             

                           Informatyka to przedmiot nauczania wprowadzony w naszej szkole po raz pierwszy do klas szóstych w 2000 r.. Warunkiem nauczania tego przedmiotu było posiadanie sali komputerowej. Sposób przekazywania wiedzy i umiejętności praktycznej obsługi komputera, oparty został na zasadach nauczania laboratoryjnego. Z tego też tytułu w pierwszym etapie nauki stanowi to poważny problem wynikający z zasady systematycznego przygotowania się do każdych zajęć. Obecnie uczniowie uczą się z podręczników wydawnictwa  'MIGRA" Przyjęliśmy formę sprawdzania wiedzy za pomocą krótkich 10 - minutowych testów. W etapie nauczania elementem zasadniczym praktycznej nauki stanowi umiejętność korzystania z własnych notatek. Wykonywanie kolejnych ćwiczeń realizowane jest na bazie chronologicznie zapisanych w notatkach czynności. Notatki stanowią podstawowe źródło informacji, natomiast od ucznia wymagana jest umiejętność czytania ze zrozumieniem i przetworzenie zadania w sposób praktyczny. Niestety - ta forma nie zawsze się sprawdza. Okazało się, że duża ilość informacji stanowi problem odszukiwania miejsca zapisu, co stanowi potwierdzenie o nie umiejętności korzystania z własnych notatek. Pomoc nauczyciela po zrealizowaniu wspólnych ćwiczeń praktycznych skupia się na udzielaniu wskazówek na bazie notatek ucznia. Należy również zakładać, że uczniowie nie posiadają komputerów w domu np. na 160 uczniów komputer w domu posiada 26 %, uczą się metodą zgodnie z zasadą "prób i błędów". Niestety metoda ta stanowi kolejny problem wynikający z zasady "pracuj powoli i krótko, a efektywnie". W dobie zmian jakie następują w oprogramowaniu oraz sprzęcie każdy nauczyciel musi sobie odpowiedzieć na następujące pytania :

            co winien umieć przeciętny uczeń o sprzęcie komputerowym;

             -  jakie zagadnienia należy uwzględnić przy nauczaniu systemów operacyjnych np.  WINDOWS;
             -  na jakich skupić się programach edytorskich;
             -  co z językami programowania kiedy i gdzie rozpocząć naukę;
             -  jakie przyjąć zasady realizacji programu wcześniej założony;
             -  czy nie należy po okresie próbnym dokonać kolejnego podziału grup zgodnie z posiadanymi
             -  możliwościami samokształcenia, chęciami poznania obsługi komputera, nie narażając godn
            ości każdego
                ucznia.

             

            KLAWIATURA

            Klawiatura (ang. keyboard) zalicza się do urządzeń wejściowych komputera i jest urządzeniem używanym do wprowadzania danych lub poleceń do komputera tak, by mógł on zapisać te dane lub wykonać polecenia.

            Klawisze w klawiaturze o rozszerzonej konfiguracji są zgrupowane w cztery wyraźnie oddzielone bloki:

            blok klawiszy alfanumerycznych (blok centralny);

            Klawisze funkcyjne (F1, F2 ..F12);

            klawisze sterowania kursorem (Home, End itd);

            klawisze numeryczne (N/luck, 1, 2.. itd).


            Główną, największą część klawiatury stanowią klawisze z literami (klawisze alfanumeryczne) Wokół nich rozmieszczone są klawisze o specjalnym zastosowaniu.
            Zestawienie funkcji poszczególnych klawiszy które należy bezwzględnie opanować:

            Enter - naciśnięcie tego klawisza oznacza z reguły zakończenie wprowadzania danych, a ponadto: zatwierdzenie wykonywanej operacji, wprowadzenie pustego wiersza, zakończenie akapitu z jednoczesnym przesunięciem kursora na początek kolejnego wiersza.

            Tab - klawisz tabulacji, przesuwa kursor w prawo o określoną ilość pustych znaków - najczęściej o 5 lub 10.

            Shift - działa tylko w połączeniu z innymi klawiszami. Umożliwia wprowadzanie do tekstu dużych liter, pozwala wprowadzać litery (symbole) z górnej części klawiszy opisanych podwójnie.


            Caps Lock - działa jak przełącznik. Po wciśnięciu tego klawisza zapala się lampka kontrolna umieszczona na klawiaturze nad blokiem klawiszy numerycznych. Przy załączonej diodzie wprowadzamy tylko duże litery. Ponowne naciśnięcie powoduje przełączenie w tryb małych liter.

            ALT - podobnie jak Shift działa tylko razem z innymi klawiszami. Klawisz Altprawy pozwala wpisywać polskie litery z ogonkami jak: ą, ę...ż.

            Ctrl - tak jak klawisz Alt i Shift użyty w połączeniu z innymi klawiszami zmienia ich działanie.

            Backspace - przesuwa kursor w lewo z jednoczesnym wymazaniem znaku. Służy również do usunięcia pustego wiersza jeżeli kursor znajduje się na początku tego wiersza.

            Esc - wciśnięcie tego klawisza zazwyczaj powoduje zaniechanie wykonania pewnej operacji lub cofnięcie się w działaniach o jedno polecenie.

            F1 - F12 - klawisze funkcyjne w celu wydawania poleceń komputerowi. Ich działania zależy od programu, z którego w danej chwili korzystamy. Przyjęto, że klawisz
            F1 wywołuje Pomoc.

            Delete - przesuwa kursor w prawo z jednoczesnym wymazaniem tego znaku. Działa podobnie jak klawisz Backspace ale w kierunku odwrotnym.

            Home - przenosi kursor na początek wiersza w którym się znajduje.

            End - przenosi kursor na koniec wiersza w którym się znajduje.


            Page Up - przesuwa kursor o jedną stronę w górę. Najczęściej o 12 wierszy.

            Page Down - przesuwa kursor o jedną stronę w dół. Najczęściej o 12 wierszy.

            Print Scren - pozwala skopiować do schowka obraz wyświetlany na ekranie monitora lub wydrukowany na drukarce.

            Scroll Lock - blokuje możliwość przewijania tekstu na ekranie.

            Pause lu Break - naciśnięty jednoczenie z klawiszem Ctrl powoduje zatrzymanie lub przerwanie działania wszystkich komend DOS oraz niektórych programów.

            - przesuwa kursor o jeden znak w prawo lecz nie wymazuje znaku.

            - przesuwa kursor o jeden znak w lewo lecz nie wymazuje znaku.

            - przesuwa kursor o jeden wiersz w górę jeśli ten wierz występuje (również pusty).

            - przesuwa kursor o jeden wiersz w dół jeśli ten wierz występuje (również pusty).

            N/Lock - włącza/wyłącza blok klawiszy numerycznych.

             

            Zasada pracy:

            Komputer działa na zasadzie przekształcania informacji w kombinację liczb zer i jedynek, które jednostka centralna CPU przetwarza zgodnie ze swoim oprogramowaniem, a następnie podaje informację w formie zrozumiałej dla użytkownika.

            Sposób zapisywania informacji w kombinacji zer i jedynek wykorzystywany jest w technice cyfrowej.

            Ogólna budowa komputera

            Schemat blokowy komputera osobistego

            Urządzenia wejściowe

            Jednostka

            Urządzenia wyjściowe

            centralna

            stacja dyskietek FDD Dysk twardy HDD Napęd CD-ROM Pa
            mięć stała ROM Pamięć operacyjna RAM

            Jednostki zapisu informacji

            bit [b]

            bajt [B]


            jest to najmniejsza jednostka zapisu informacji która może przyjmować tylko jedną z dwóch wartości :0 (zero) lub 1.
            jest to jednostka zapisu informacji będąca kombinacją zer i jedynek. w składzie ośmiu bitów.

            Tabela zapisu dużych wartości przedrostków w znaczeniu standardowym i terminologii komputerowej
            Przedrostek Standardowo w układzie dziesiątkowym W terminologii komputerowej
            Kilo 103 210 = 1024
            Mega 106 220 = 1048576
            Giga 109 230 = 1073741824

            Podział pamięci
            pamięć wewnętrzna
            pamięć zewnętrzna

            Urządzenia wejściowe
            klawiatura
            skaner


            mysz komputerowa
            trackball

            Jednostka centralna
            płyta główna
            podstawowy element komputera, na niej znajduje się procesor i układy niezbędne do jego prawidłowej pracy oraz komunikowania się z pozostałymi elementami komputera, gniazda pamięci RAM, gniazda na karty rozszerzeń.

            mikroprocesor
            Mikroprocesor zwany również procesorem jest to układ elektroniczny który wykonuje zadania zlecane komputerowi. Jest to mózg komputera, szybki, nigdy się nie mylący się , ale wykonujący proste zadania elementarne, takie jak dodawanie dwóch liczb czy porównywanie ich i zasygnalizowanie wyniku tego porównania. Pracuje w takt tzn z szybkością zegara

            karta wej/wyj
            Jest to urządzenie umożliwiające wprowadzanie informacji i wyprowadzanie na zewnątrz wyników obliczeń, czy innych danych powstałych w wyniku działania komputera.

            karta grafiki Jest to układ elektroniczny określająca rozdzielność wyświetlania obrazu na monitorze.

            karta dźwiękowa Karta pozwalająca na elektroniczną generację złożonych dźwięków wysokiej jakości i podłączenie zewnętrznych urządzeń odtwarzających lub generujących dźwięk.

            faks-modem Może służy jako do komunikowania danych pomiędzy komputerami siecią telefoniczną lub jako telefax

            stacja FDD Urządzenie pozwalające na zapisywanie i odczytywanie danych przy użyciu dyskietek elastycznych.

            dysk HDD urządzenie elektroniczne pozwalające w komputerze na przechowywanie dużych ilości danych ( programów, tekstów, rysunków itp), dzięki czemu dostęp do nich jest możliwy w bardzo krótkim czasie.

            napęd CD-ROM Urządzenie pozwalające na odczytywanie danych przy użyciu płyt kompaktowych

            napęd DVD Urządzenie pozwalające na odczytywanie danych przy użyciu płyt kompaktowych o bardzo dużej pojemności.

            obudowa z zasilaczem Jest to pudło o kształtach zależnych od fantazji producenta z transformatorem dostarczający napięcie do płyty głównej oraz pozostałych podzespołów


            Urządzenia wyjściowe

            monitor
            ploter

            drukarka
            faks

             


            SYSTEMY OPERACYJNE

            Każdy komputer niezależnie od typu, nie może się obejść bez systemu operacyjnego. Jest to składowy element komputera, bez którego nie będzie możliwe jego użytkowanie bowiem odpowiada on za całą sferę współdziałania wszystkich elementów systemu komputerowego i użytkowanych programów.

            System operacyjne jest to zarządca komputera z punktu widzenia oprogramowania. Jest częścią softwaru, która jest niezbędna do uruchomienia komputera i jego prawidłowego funkcjonowania.

            Według definicji naukowej: system operacyjny to - zespół programów organizujący współdziałanie wszystkich elementów mikrokomputera oraz interpretujący polecenia wydawane przez użytkownika. System operacyjny zajmuje się też nadzorowaniem wykonywania programów, nie wchodzące w jego skład.